Ofte stillede spørgsmål

Er der lukket for tilmeldinger?
Ja, 2. oktober 2012 var sidste frist for tilmelding. Vi har dermed afsluttet alt omkring rekruttering og deltagelse, og alle har fået endelig besked. 

 

Hvilket tøj er godt at cykle med under jakken i de kolde perioder?
I kolde perioder kan det anbefales at have en ekstra trøje på i form af en skiundertrøje, uldtrøje eller anden form for langærmet trøje under sin vinterjakke. Andre gode jakker såsom softshell, dunjakker og skijakker er ligeså bekvemme at have på under cykeljakken, når vejret bliver for koldt.  I forårsperioden hvor vejret er omskifteligt, er det en god idé at have beklædningsdele på, der nemt kan skiftes imellem.

 

Skal jeg cykle med jakken om sommeren, hvor der er varmt?
Hvis jakken bliver for varm, må du gerne anvende en anden gul pangfarvet beklædningsgenstand - f.eks. en gul vest eller en løbejakke. Hvis du vælger dette, skal du i spørgeskemaet, der omhandler brug af jakken, angive, at du ikke brugte cykeljakken, men derimod anvendte en anden gul pangfarvet beklædningsgenstand. Hvis du ikke ønsker at anvende cykeljakken eller en anden gul pangfarvet beklædningsgenstand i sommervarmen, så er det vigtigt, at du melder ærligt ud, at du ikke har haft jakken på, så det ikke får indflydelse på testresultaterne. Dette vil der være mulighed for i de spørgeskemaer, der udsendes løbende, hvor du skal angive, om du har haft cykeljakken på, sidst du var ude at cykle.

 

Hvad sker der, hvis jeg ikke svarer på de månedlige spørgeskemaer?
I første omgang sender vi dig en ny e-mail efter en uge. Svarer du heller ikke på denne e-mail, sker der ikke mere. Vi medtager dig herefter ikke i den pågældende måneds resultater. Du vil efterfølgende modtage spørgeskemaet for den næste måned på samme tid som de øvrige testdeltagere.
Vi sætter stor pris, på alle de svar vi modtager, da det betyder rigtigt meget ift. hele projektet og værdien af resultaterne fra projektet. Så tak for hvert besvaret spørgeskema, hver en besvarelse betyder noget.

 

Jeg har ikke modtaget min jakke endnu?
Hvis du endnu ikke har modtaget en cykeljakke, er det nok fordi, du er udtaget til kontrolgruppen. Og så får du først din cykeljakke tilsendt, når projektperioden er afsluttet (med udgangen af oktober 2013). Tjek derfor venligst den e-mail vi sendte til dig, da du fik at vide, at du var udtaget til at deltage i projektet. Du kan også skrive til vores hotline - så undersøger vi sagen.

 

Hvordan vasker jeg min jakke?

Der er en vaskeanvisning på bagsiden af det røde mærke i nakken af jakken, der hvor der er angivet størrelse.

 

Cykeljakkens design – hvorfor er der f.eks ingen lommer?
Jakken er bevidst designet så enkel som overhovedet muligt. Der er f.eks heller ikke hætte, velcro-lukninger ved håndleddene, ekstra udluftning, der kan åbnes og lukkes med lynlåse osv. Eksempler på nogle få funktionaliteter der ellers er standard i cykeljakker i dag. Det er fordi, jakken sigter på at være mellem refleksvesten og en egentlig cykeljakke – for at have så bred en anvendelse som muligt.

 

Har jeg valgt jakkestørrelse?
Ja det har du. Du valgte jakkestørrelse, da du tilmeldte dig. Det var ikke muligt at gennemføre tilmeldingen uden at have valgt en jakkestørrelse.

 

Jeg er udtrukket som testdeltager til kontrolgruppen, kan jeg blive flyttet til testgruppen?
Det kan desværre ikke lade sig gøre. Udtagningen af testdeltagere er foretaget som en lodtrækning, hvor projektets statistiker har fordelt deltagerne med først én i testgruppen, så én (der matchede den anden) til kontrolgruppen.

 

Jeg har modtaget en jakke, der ikke passer mig ordentligt, kan jeg bytte den?
Kontakt vores hotline på This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it . Så ser vi, hvad vi kan gøre.

 

Hvorfor skal jeg opgive mit CPR-nummer?
Vi skal bruge testdeltagernes CPR-numre til at klarlægge jakkernes sikkerhedsmæssige effekt i forskningen. Vi skal blandt andet sammenligne de uheld, som bliver indberettet fra deltagerne i forsøget, med de uheld som politiet registrerer i den officielle uheldsstatistik. For at kunne lave denne sammenligning, har vi brug for en sikker identifikation på deltagerne i projektet. Derfor beder vi om CPR-nummeret.
Projektet er anmeldt til Datatilsynet og følger Datatilsynets regler for opbevaring og anvendelse af personfølsomme data. Det betyder, at alle der kommer i berøring med data fra projektet, har underskrevet en fortrolighedserklæring, og at der aldrig vil blive offentliggjort resultater fra projektet, der kan henføres til enkeltpersoner.
Det er desværre ikke muligt at deltage uden at angive sit CPR-nummer, da vores forskning ikke kan udføres i så fald.

 

Hvordan skal jeg forstå målene i skemaet?
Cykeljakkens mål er taget på en jakke, der ligger faldt udstrakt på et bord. Jakken er en løs model, da den skal fungere som en skaljakke, man tager på ud over sit tøj. Brystmålene er taget på forsiden af jakken, fra armhule til armhule. Ærmelængden og kropslængden har fået tilført ekstra længde, så ærmerne og jakken bagpå ikke stumper, når man cykler.
Det bedste du kan gøre, er, at vælge den størrelse jakke som du normalt bruger. Dog skal du have for øje, at størrelserne er unisex, og du tage højde for, at der er plads til en ekstra trøje indenunder, når det er koldt.

 

Må jeg cykle med min gule sikkerhedsvest i kontrolgruppen?
Ja det må du gerne, hvis du plejer at cykle med sikkerhedsvest. Det vigtige for projektet er, at du holder fast i dine cykelvaner, og hvis det omfatter at cykle med en gul sikkerhedsvest, så skal du endelig fortsætte med dette.

 

Hvorfor spørger I ikke ind til næsten uheld?
Nogle testdeltagere spørger, hvorfor de ikke skal indberette situationer, hvor de var lige ved at komme i uheld, lad os kalde dem næsten uheld. Svaret er, at vi bliver nødt til at have en entydig definition på, hvad der er et uheld mellem to trafikanter. Den har vi valgt til, at der skal have været fysisk kontakt mellem de to trafikanter. Problemet med næsten uheldene er at det, der for nogle deltagere er et næsten uheld, kan, for andre deltagere, være normal trafikantadfærd.

 

Tilmeld dig som testpilot

 


Et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet - støttet af Trygfonden
Trygfonden   Aalborg Universitet